Statement

(English)

In today´s World, where individuality has become a barrier among the people, what can still connect us? The answer is the acceptance of our human condition: our mortality, which creates our search for transcendence, and the fascination for everything within the border of birth and dead, and beyond! By recognizing this we see clearly that there are timeless, archetypal and universal elements in all humans, a fact that until modern times permeated the arts and all kind of spirituality, now not only it’s been separated from them, but dissected, stuffed and put in a shelf to accumulate dust and oblivion as a mere curiosity, been not longer the cardinal tools for human development they once were.

 

In response to all of this I attempt to create works that can resonate with the interpreter, building a visual a symbolic discourse that I named Zoography, the creation of living images (after one of the names given to the Iconographer and painters in the Orthodox tradition). So I study different cultures, their myths, iconology, symbology, etc. And use them in the creation of compositions by a transcultural synthesis. The Zoographer, I propose, use as a guide the Japanese concept of Wabi-Sabi, the search for the truly essential, without ornaments, a simple yet cultivated rustism that enhance the image. Thus, in more than a way, approaching for the timeless binomial Form and Substance. An Image that can connect with the other by recognizing what we have all in common.

Encuentro/Encounter
Encuentro/Encounter

(Español)

En el mundo actual, en el que la individualidad se ha convertido en la más grande barrera ente las personas, ¿qué es lo que aún puede conectarnos? La respuesta es la aceptación de la condición humana: nuestra mortalidad y la búsqueda por lo trascendente, el dolor y la alegría; la fascinación por todo dentro del parámetro del nacimiento y la muerte, y más allá. Reconociendo esto, es claro que existen elementos atemporales, arquetípicos y universales, un hecho que hasta los tiempo modernos permeaba al mito, al arte y a la espiritualidad. Pero ahora han sido separados, diseccionados, disecados y colocados en un estante para acumular polvo y olvido, siendo hoy meras curiosidades, en vez de las cardinales herramientas para el desarrollo humano que fueron.

 
Frente a esto es que trato de crear obras que realmente puedan resonar con el intérprete; construyendo un discurso simbólico que he nombrado Zoografía: la creación de imágenes vivas (nombrada así por el nombre que se le daba a ciertos iconógrafos y pintores en la tradición ortodoxa). Para ello estudio diferentes culturas, sus mitos, iconología, simbología, etc. y con ello construyo composiciones por síntesis transcultural. Propongo que el Zoógrafo use como guía el concepto japonés de Wabi-Sabi, la  búsqueda por lo realmente esencial, sin ornamentos, un sencillo pero cultivado rusticismo que potencialice la imagen. Y así, en más de alguna manera, acércanos al binomio atemporal de Forma y Fondo. Una imagen que conecte con el otro mediante el reconocimiento de lo que tenemos en común todos.

Encuentro/Encounter
Encuentro/Encounter
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